Przetłumacz stronę

czwartek, 18 kwietnia 2019

Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy

Do jednych z najważniejszych i najpiękniejszych zabytków Dolnego Śląska zalicza się Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy. Świątynie powstały w II połowie XVII wieku, gdy na mocy pokoju westfalskiego Ferdynand III Habsburg pozwolił śląskim luteranom wybudować trzy świątynie: w Głogowie, Jaworze oraz Świdnicy. Kościoły zostały wybudowane z nietrwałych materiałów, tj. drewno, słoma, glina. Świątynia w Głogowie zbudowana jako pierwsza nie przetrwała do dzisiejszych czasów- spłonęła w XVIII wieku.  

Kościół p.w. św. Trójcy w Świdnicy powstał na planie krzyża greckiego w latach 1656-1657. Świątynia na parterze i czterech piętrach w lożach może zmieścić 7500 wiernych, z czego 3000 miejsc jest siedzących. We wnętrzu znajduje się bogato zdobiona ambona i ołtarz oraz organy. Strop kościoła zdobią malowidła przedstawiające sceny z Apokalipsy Świętego Jana. 

Kościół p.w św. Ducha w Jaworze wzniesiono w latach 1654-1655. W nawach bocznych znajdują się czteropiętrowe empory, które zdobią sceny ze Starego i Nowego Testamentu oraz pejzaże z zamkami i herbami rodów śląskich. W świątyni znajduje się barokowy ołtarz, ambona i chrzcielnica.

Pocztówkę z wnętrzem kościoła w Świdnicy otrzymałam od Beaty, zaś kartkę z wnętrzem kościoła w Jaworze i planem placu Pokoju dostałam od Łukasza.

3 komentarze:

  1. Miałam ogromną przyjemność być w obydwu świątyniach i widzieć te wszystkie wspaniałości na własne oczy, zasiąść w ławce, dotknąć ścian, poczuć klimat niezwykłych miejsc...
    Karteczki świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zresztą to są bardzo ładne miasta. Mnie przypadł do gustu szczególnie rynek w Jaworze z jego podcieniami.
    Pocztówki potrafią być urocze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam okazję być w Jaworze i choć było to dawno to pamiętam, że na Rynku była giełda staroci, a sam Rynek bardzo mi się podobał. I bardzo żałuję, że nie odwiedziłam Kościoła Pokoju.

      Usuń

Zapraszam do komentowania