Przetłumacz stronę

poniedziałek, 27 listopada 2017

Pocztówki z Gdańska cz.2

Przyszedł czas na ciąg dalszy pocztówek z pięknego miasta jakim jest Gdańsk. Zacznę od kartek przedstawiających symbol miasta Fontannę Neptuna, która powstała z inicjatywy burmistrza Bartłomieja Schachmanna. Twórcą rzeźby jest Abraham van den Blocke. Postać Neptuna waży 650 kg i mierzy 2 metry wysokości. Głowa rzymskiego boga mórz i oceanów przypomina głowę z posągu konnego Marka Aureliusza, zaś tors nawiązuje do Torsu Belwederskiego.

Najbardziej charakterystycznym atrybutem Neptuna jest trójząb, z którego tryska woda. W jego otoczeniu znajdują się różne stwory morskie. Jednym z nich jest koń morski, który wije się u stóp Neptuna. Pozostałymi figurami znajdującymi się w jego pobliżu to: łabędź, syreny morskie, pies morski, Tryton - syn Posejdona. 

Pierwszy widok z Fontanną Neptuna to prywatna pocztówka, zaś drugą kartkę otrzymałam od Martyny w ramach 3 mRRa. Poniższą pocztówkę z Ulicą Mariacką jak również ostatnią z Katedrą Oliwską i Pałacem Opatów dostałam od Krystyny. Moje wcześniejsze widokówki z Ulicą Mariacką możecie zobaczyć klikając tu i tu.

Jednym z najstarszych kościołów Gdańska jest kościół pod wezwaniem Św. Katarzyny. Wieża mierząca 76 metrów zakończona jest barokowym hełmem. W 1739 roku w jej wnętrzu umieszczono carillon składający się 35 dzwonów. W kościele mieści się grób gdańskiego astronoma Jana Heweliusza.

Kartka przedstawiająca kościół Św. Katarzyny dziś i w czasie II wojny światowej otrzymałam od Karoliny. Jest to moja trzecia gdańska pocztówka z tej kolekcji. Wcześniejsze dwie przedstawiają Żurawia oraz kościół Mariacki
W 1945 roku działania wojenne zrujnowały kościół św. Katarzyny. Odbudowa kościoła trwała kilkadziesiąt lat. Obecnie w wieży kościelnej mieści się Muzeum Zegarów Wieżowych. 

Katedra Oliwska w Gdańsku jest najdłuższym kościołem w Polsce. Świątynia jest długa na 107 metrów. W katedrze mieści się 23 ołtarze reprezentujące trzy style architektoniczne: renesans, barok i rokoko. znajdują się tutaj słynne organy wykonane w XVIII wieku, które w tamtym czasie były największymi organami na świecie.
W Gdańsku Oliwie znajduje się Pałac Opatów składający się ze skrzydła starszego wschodniego i nowszego południowego. Od 1989 roku mieści się tu Odział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku.

3 komentarze:

  1. Super post. Czekałam na niego. Budzą się znów wspomnienia. Pragnę powrócić do Gdańska. Nie widziałam jeszcze Katedry Oliwskiej i tego ślicznego Pałacu Opatów. Trzeba nadrobić. :) No miasto to mnie do siebie przyciąga. Dzięki za posty o Gdańsku. Miłego dnia kochana. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj ! Dawno nie spotkałam kogoś, kto zbiera pocztówki. Jestem pod wielkim wrażeniem! Sama kiedyś zbierałam pocztówki, bo zaszczepił to we mnie mój Tata. Teraz żałuję, że już ich nie zbieram. To bardzo interesujące hobby. Kolekcjonowałam też znaczki pocztowe, ale kiedyś każdy je zbierał. Potem opakowania od czekolad i etykiety od zapałek. Niestety nie mam już tych moich kolekcji, a szkoda. Byłam w tym roku w Gdańsku. To bardzo piękne miasto. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdańsk to miasto z którym mam nie lada problem, ponieważ sama nie wiem co o nim myślę. Byłam kilkukrotnie, ale ani razu mnie nie zachwycił. Pocztówek mam jednak całkiem sporo, bo Gdańsk ma wiele świetnych wzorów kartek :)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania